torstai 5. marraskuuta 2009

Kielipuolen tunnustukset

Meillä on töissä käytössä tietokoneita ja ohjelmia. Niitä päivitetään molempia. Joskus ohjelmistopäivityksistä tulee tiedote, toisinaan kone vain alkaa surraamaan ja jotain tapahtuu. Olen ihan iloinen kun jotain tapahtuu jos se parantaa jotain minulle tärkeää asiaa eikä tee elämästä muuten mutkikkaampaa. Kovin paljoa harmia ei tietokoneeni itsenäisestä elämästä ole ollut, paitsi silloin kuin kaikki Outlookin omat kansioni poistettiin ja aina silloin, kun tämä nykyinen kone sotketaan siihen koneeseen, joka on minun nimelläni mutta ei oikeasti enää käytössä. Ei, nimeä ei voi ottaa kuulemma rekisteristä pois, koska jokaisella koneella pitää olla joku nimetty omistaja.

Meillä on töissä myös setiä ja tätejä, jotka huoltavat koneita ja ohjelmia. Lähituki-nimisiä tyyppejä näkee joskus ihan livenä. Ne ovat niitä vieraan näköisiä ihmisiä, jotka etsivät sisäisen osoitenumeron perusteella ihmistä ja konetta, jotka luultavasti istuvat x määrän organisaatiomuutoksia jäljiltä jossain ihan muualla kuin missä virallisen totuuden mukaan pitäisi. Niitä muita atk setiä ja tätejä ei näe, niitä vain kuulee aina silloin kun soittaa helppariin.

Helpparin työntekijät saisivat varmasti kirjan aikaiseksi meidän atk avuttomien soitoista! Minä ainakin olen huvittanut heitä useampaan kertaan. Yksi legendaarinen puhelu käytiin jokunen kuukausi sitten kun helpparin setä soitti ja kysyi pitikö minun koneelleni asentaa blaa-blaa-blaa-excel-blaa-pro-blaa -ohjelma. Kielsin kaiken, varmasti väärä tyyppi, en tiedä tästä mitään. Setä katseli papereita ja vakuutteli, että kyllä tämän pitäisi olla oikea kone. Hetken aikaa asiaa setvittyämme pääsimme yhteisymmärrykseen kun tajusin, että blaa-blaa-excel-pro oli "se budjetointihässäkkä" joka minulta puuttuu.

Viime viikolla sain atk-ihmisiltä sähköpostia. Koneeni liisausaika on menossa umpeen ja haluavat tuoda minulle uuden. Atk-kielisessä sähköpostissa kerrotaan, mistä koneista voin valita ja opastetaan miten vaihtoon tulee valmistautua. Nauroin vedet silmissä kun en vielä kahdenkaan lukemiskerran jälkeen ymmärtänyt a) mitä pitää tehdä ja b) mitä kaikki esitetyt vaihtoehdot ovat. Haluaisinko jotain, jossa on "pro-sessori Intel® Centrino® ja vPro-tekniikka 1,86 GHz "? Entä kelpaako "1 066 MHz:n FSB"? Pitäisi osata palauttaa kannettava lisäoptioineen ja tietää jos haluaa tässä vaiheessa huomauttaa tai muuttaa jotain liittyen nyt tilattavaan koneeseen. Ja mahtaako minulla olla muita erikoistarpeita?

Mistäs minä tietäisin? En minä osaa kieliä.

Iida

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti