torstai 26. helmikuuta 2009

Minäkö se oon?

Kertausta mahdollisille uusille bloginlukijoille: pidän kielestä, sanoista ja verbaaliakrobatiasta. Minulla on ongelma lehtien ja kirjojen kanssa. Sanat ovat kauniita ja kirjoittaminen ihanaa. Tällä introlla voitaneen käydä seuraavan terminologiahaasteen eteen. On kyse aikuisista, aikuisista partiossa ja erilaisista sanoista ja termeistä, joilla aikuisia kuvataan. Olen hämmentynyt. Mikä tarkoittaa mitäkin? Mikä minä olen? Mikä sinä olet? Ja onko tuo kolmas jotain muuta?

Aikuisista on tällä hetkellä käytössä tai olemassa ainakin seuraavia nimikkeitä ja rooleja kun kontekstina on partio.

Aikuinen tuki
Mahdollistaja
Johtaja
Partiolainen
Aikuinen
Aikuinen partiolainen
Partiojohtaja
Kasvattaja
Rekrytoitu
Pestattu
Taitaja
Kouluttaja


Mitä muita termejä, nimityksiä tai rooleja liittyy tai liittäisit aikuisiin? Tämä on tärkeää, koska aikuisuuden hahmottaminen sen eri osissaan vaatii käsitteitä ja karttaa. Pitäisi päivittää se näkemys, mikä meillä järjestössä ihan oikeasti on aikuisista koko kirjossaan ja laajuudessaan. Kun sisäinen selvyys saadaan aikaiseksi, on ehkä mahdollista pystyä viestimään partiosta paremmin myös ulospäin. Ehkä vielä tänä vuonna www.partio.fi sivujen aikuisosio oikeasti kertoo, mistä aikuisena olemisessa on kyse. Osaamme sanoa siellä, mitä on olla vaeltaja partiossa tai tarpoja partiossa mutta emme mitä kaikkea voi olla aikuinen partiossa.

Osallistu sanatalkoisiin! Paremman partioaikuisuuden puolesta!

Paula, partiojohtaja/aikuinen partiolainen/Närhi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti